Week 1 in Brazilië - Reisverslag uit Holambra, Brazilië van Leon Prins - WaarBenJij.nu Week 1 in Brazilië - Reisverslag uit Holambra, Brazilië van Leon Prins - WaarBenJij.nu

Week 1 in Brazilië

Door: Leon Prins

Blijf op de hoogte en volg Leon

11 Mei 2014 | Brazilië, Holambra

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste reisverslag vanuit het zonnige Brazilië. Hierin vertel ik hoe ik mijn eerste week heb beleeft en wat ik allemaal heb gedaan. Ik zal bij het begin beginnen.

Vrijdag 02/05/2014 begon de reis. Ik stond op rond half 6 's morgens. Mijn koffer had ik de vorige dag al ingepakt dus daar hoefde ik me geen zorgen meer over te maken. Toen ben ik even gaan douche en heb ik me klaar gemaakt om te vertrekken. Dit deden we om half 7, toen gingen we Rens ophalen want we gingen namelijk met ze tweeën naar Brazilië. Eenmaal daar aangekomen zeiden onze ouders elkaar even gedag en konden we naar Schiphol gaan. Daar aangekomen zij ik mijn ouders gedag en wachten ik Rens weer even op want zijn ouders en broer en zus gingen nog even parkeren om hem uit te zwaaien. 10 minuutjes later kwam Rens aan met zijn gezin en zijn Rens en ik gaan inchecken. Toen we dat hadden gedaan gingen we onze koffers wegbrengen. Dit was niet zo een succes want mijn koffer was opeens 2 kilo te zwaar. Uiteindelijk hadden we daar geen problemen mee, omdat ik wat spullen eruit haalde en bij mijn hand bagage deed. Toen dit was gebeurt zwaaide Rens zijn gezin ons nog even uit en zijn we naar het vliegtuig gegaan. Daar kwamen wij precies om een mooie tijd aan want we konden in één keer het vliegtuig in stappen na wat poortjes. Toen we eenmaal in het vliegtuig zaten wisten we dat er geen weg meer terug was en gingen we de lucht in. De vlucht duurde 12,30 uur en in die tijd hebben we maar een beetje films gekeken want veel meer was er niet te doen. Eenmaal aangekomen in Brazilië gingen we naar de bagage gate en haalde we onze koffers op. Na dat eenmaal gedaan te hebben moesten we onze bus zoeken naar Campinas. Dit was niet zo een succes omdat niemand Engels sprak, maar gelukkig kwamen we een koppel tegen die Engels sprak en die moesten ook naar Campinas waardoor we bij de bus kwamen. Eenmaal daar aangekomen kwamen we toevallig een Nederlander die ook naar Holambra moest. Hij wist de weg al omdat hij er was geboren, en zo kwamen we makkelijk op de plek waar we werden opgehaald door de zoon van de eigenaar van ons stage bedrijf. (Geraldo) Hij bracht ons naar ons primaire kamertje waar wij de komende 9 weken moeten verblijven. Toen zijn we gelijk gaan slapen want het was inmiddels al 22:00uur in Brazilië. (03:00 Nederlandse tijd)

De volgende dag stonden we op en zijn we boodschappen gaan doen. Dit moet met gebaren taal en beeldspraak omdat bijna niemand een andere taal spreekt als Portugees. Toen 's middags werden we weer opgehaald door de zoon van Geraldo om wat bij hen gezin te komen eten. Dit was erg lekker. Daarna zijn we met Geraldo naar het stage bedrijf gegaan waar wij even mochten rondkijken waar wij de komende 9 weken moeten gaan werken. Daarna werden we weer thuis afgezet en hebben we nog even genoten van het zonnetje tot 18:00uur, want dan gaat de zon alweer onder en koelt het snel af tot een graad of 10 a 15. Daarna hebben we bij onze kamer nog wat gedronken en toen zijn we weer gaan slapen omdat we nog helemaal kapot waren. (jetlag)

De volgende dag zijn we weer een beetje het dorp gaan bekennen en van de zon gaan genieten. 's Avonds zijn we uit eten gegaan en hebben we nog wat gedronken.

Maandag werden we opgehaald door Geraldo en maakte we kennis met onze stage begeleider. We kregen uitleg over hoe het bedrijf in elkaar stak en wat de tijden waren. Dit is van 07:00 tot 09:00 dan 15 minuten pauze, en daarna met ze alle 5 minuten gymnastieken. Hier moet iedereen van het bedrijf aan mee doen omdat het met statistieke is aangetoond dat het beter is voor de werknemers. Daarna moeten we weer aan het werk en werken we tot 12:00. dan is het weer pauze tot 13:00. in deze pauze wordt er eten voor ons gebracht door een bedrijf. Dit wordt vergoed door Geraldo. Dit is een warme maaltijd met rijst bruinen bonen en elke dag verschillende groente en vlees. Dit eet bijna iedereen in Brazilië. Hier is het dat ze 's middags warm eten en 's avonds koud. Dit verklaarde ook waarom wij geen gas fornuis of iets hebben in onze kamer om te koken. Wij zouden nog wel een tosti ijzer krijgen maar die moest nog even op zich wachten. Dan om 13:00 uur gaat iedereen weer aan het werk en moet je in één keer doorwerken tot 17:00 uur. Hier zit geen pauze meer tussen omdat iedereen gewoon wat mag drinken als hij of zij dorst. Dit doen ze omdat het anders gevaarlijk kan zijn om te lang zonder vocht te zitten.
Toen wij klaar waren om 17:00 uur stonden er 2 fietsen voor ons klaar. Dit zijn twee mountainbikes omdat je in Holambra bijna geen rechte wegen hebt maar allemaal heuvels die wij elke ochtend en middag moeten op en afrijden.
Toen we thuis kwamen namen we nog even lekker wat te drinken, kochten we wat broodjes uit de supermarkt en gingen we nog even onze contacten onderhouden uit Nederland.
Dit deden we zo elke dag tot vrijdag.
Toen was het weer weekend en zijn we 's avonds weer even wat wezen drinken. Eerst thuis, en daarna werden we opgehaald door Patrick. (de zoon van Geraldo) We gingen met hem naar een plek gewoon buiten waar hij en zijn vrienden een muziek box neerzetten en een kist vol met bier en gingen daar drinken en een beetje de week bespreken en contact met ons maken. Daar hebben we wel wat vrienden gemaakt en zijn toen weer 's nachts naar onze kamer gegaan met de gedachten dat we eindelijk twee dagen konden uitslapen.

Dit deden we dan ook, en toen we wakker werden gingen we weer even lekker in het zonnetje zitten. 's Middags werden we opgehaald door onze stage begeleider en die liet ons een paar dingen zien wat wel leuk was om te gaan doen de komende periode in Brazilië. Daarna zetten hij ons weer af en hebben we weer van het zonnetje zitten genieten. Toen 's avonds zijn we weer uit eten gegaan en daarna hebben we weer even door gedronken op onze kamer. We hadden nog niets anders te doen omdat Patrick thuis moest blijven en wij nog niet alleen naar Campinas wilden waar we kunnen stappen.

Toen zondag konden we weer uit slapen en zijn we daarna maar weer even wat eten gaan kopen. Daarna zijn we toch maar weer gaan genieten van het zonnetje en daar schrijf ik nu ook dit lekker lange verslag vanuit.

Groetjes vanuit het zonnige Brazilië.

  • 19 Mei 2014 - 09:52

    Frans:

    Hoi Leon,

    Ik had al wel het verslag van Rens gezien maar dit is wel wat uigebreider. Je schrijft het leuk op! Ga zo door. Volgens mij hebben jullie het daar wel naar je zin. Toch mooi dat je daar bent en straks ook nog het WK! Nederland kan al vrij snel tegen Brazilie moeten, neem dan twee shirtjes mee naar de kroeg waar je gaat kijken......

    Veel plezier,

    Frans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leon

Buitenland stage Brazilië

Actief sinds 23 April 2014
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 4252

Voorgaande reizen:

02 Mei 2014 - 15 Juli 2014

Buitenland stage naar Brazilië

Landen bezocht: